Studii recente spun că 75% din populația lumii are acces la un dispozitiv mobil și peste 25% din toate avariile și accidentele sunt legate de utilizarea telefonului mobil. Credem că statisticile nu sunt greșite, deoarece ne putem uita în jur și să vedem puternica dependența pe care o avem pentru acest dispozitiv. Există acum și un nume pentru a defini dependența cronică pentru telefonul mobil, se numește NOMOOPHOBIA.
Cinci secunde este timpul mediu în care ochii tăi nu sunt atenți la drum în timp ce scrii mesaje. Iar atunci când conduci cu 80 km/h, acest timp este suficient pentru a parcurge lungimea unui teren de fotbal legat la ochi. Câmpul tău de vedere se îngustează cu 50% când vorbești la orice tip de telefon mobil, iar creierul tău este capabil să proceseze doar jumătate din ceea ce vede atunci când ești distras.
In urma studiilor colegilor noștri din Olanda, am aflat principalele activități care sporesc șansele de accidente și timpul pe care îl acordam acestor activității în timpul conducerii:
ActivitateRata de creștere a probabilității producerii unui accident (%)Timp alocat din timpul de condus (%)Navigarea pe telefonul dvs. (de exemplu, căutarea unui contact sau a unei adrese)270%0,73%Apelarea unui număr de telefon1220%0,14%Căutarea telefonului480%0,58%Scriere mesaje610%1,91%Apelarea prin telefon220%3,24%Toate activitățile combinate360%6,40%
O serie de caracteristici ale șoferului poate fi, de asemenea, importanta pentru a determina gradul în care distragerea afectează comportamentul șoferului. Acestea includ:
Vârsta
Efectele convorbirilor la telefonul mobil la volan impactează atât șoferul tânăr, cât și pe cel mai în vârstă. Șoferii mai tineri, cu mai puțină experiență pe șosele, consideră că este mai dificil să-și împartă atenția în mod corespunzător între condus și activitatea secundară de a vorbi la telefon. Șoferii mai în vârsta au capacitățile vizuale și cognitive diminuate, ceea ce le face mai dificilă desfășurarea simultană a două activități, ceea ce se manifestă printr-o creștere a timpului de reacție în timpul conducerii.
Sex
Majoritatea cercetărilor arată că bărbații au mai multe șanse să folosească telefonul mobil în timp ce conduc, dar impactul acestei distrageri asupra comportamentului șoferului este neclar. Unele studii sugerează că utilizarea telefoanelor mobile poate avea un impact mai mare asupra comportamentului la volan al femeilor, în special a tinerilor șoferi de sex feminin, dar alte studii nu prezintă diferențe. Un studiu privind efectele scrierii mesajelor în timpul condusului a constatat că șoferii de sex masculin erau mult mai predispuși la a scrie în timp ce conduceau, dar efectele negative cauzate de scrierea mesajelor au fost mult mai semnificative în rândul șoferilor de sex feminin decât al bărbaților. Conducătorii de sex masculin au fost, de asemenea, mai puțin dispuși la a reduce viteza în timp ce scriau mesaje și conduceau.
Experiența șoferului
Deoarece mulți șoferi începători sunt, de asemenea, și șoferi tineri, este dificil să se facă diferența între efectele vârstei și ale experienței la condus. Cu toate acestea, șoferii mai tineri neexperimentați par a fi mai sensibili la efectele distragerii atunci când conduc. O nouă fază a dezvoltării cognitive care are loc în anii de adolescenta îi determină pe tinerii șoferi să fie mai predispuși la distragerea atenției, ceea ce ar putea avea un impact mai mare asupra condusului decât la șoferii maturi .
Asumarea riscului
Cei care se angajează în alte comportamente cu risc ridicat, cum ar fi consumul de alcool, depășirea vitezei sau nepurtarea centurii de siguranță, sunt mai predispuși în a utiliza telefoanele mobile în timpul conducerii, ceea ce agravează impactul oricărui accident.
Sector de activitate
Există o lipsă de informații privind distragerea atenției șoferului în sectoarele transportului public și comercial, însă unele studii sugerează cășoferii de autocamioane și vehicule grele, care sunt nevoiți să-și asume roluri multiple și multe competențe în timp ce conduc, sunt deosebit de vulnerabili la efectele distragerii atenției. Un studiu efectuat de operatorii de vehicule comerciale din Statele Unite a examinat "evenimentele critice de siguranță" (adică accidente, aproape accidente, evenimente care necesitau o "manevră de evitare a accidentelor" și abateri accidentale de la banda de condus) și au constatat că în 81% din cazurile analizate, șoferii au fost distrași in timpul acestor evenimente, dar nu neapărat de utilizarea telefonului mobil[1].
Seria acestui articol va continua. Urmăriți blogul nostru pentru mai multe informații.
[1]„Mobile phone use: a growing problem of driver distraction” - Geneva, Switzerland, World Health Organization, 2011