Cartea verde – instrument crucial în fluidizarea traficului transfrontalier și în protecția victimelor accidentelor rutiere

Data: 05.02.2021
Autor: Monica Dona

puzzle verde albastru in forma de autoturism cu text asigurareDupă inventarea motoarelor cu combustie internă la sfârșitul secolului al XIX-lea, automobilele au devenit soluții viabile de mobilitate, și, foarte curând, aceste mijloace de locomoție autonome au început să împânzească drumurile și străzile orașelor.

Odată cu înmulțirea autovehiculelor, a crescut și riscul accidentelor și al producerii de pagube materiale și umane, risc care, anterior apariției acestora, era neglijabil. Astfel, a apărut nevoia de a dispune de un mijloc eficient de reparare a acestora și de despăgubire a victimelor în cazul unor evenimente rutiere neplăcute.

Din acest articol vei afla câteva detalii despre ce înseamnă cartea verde auto, adică mijlocul de protecție juridică în caz de accident și de ce este acest document indispensabil oricărui deținător al unui vehicul rutier.

CUPRINS

1. Cartea verde auto – un mijloc eficient de asigurare contra evenimentelor rutiere

Imediat după Primul Război Mondial, odată cu inventarea de către Henry Ford a liniei de producție în industria auto, automobilele au devenit tot mai accesibile ca preț și, drept rezultat, numărul lor a început să crească de la an la an.

Mașinile erau tot mai rapide, iar gradul de pericol era direct proporțional, în creștere, însă nu exista la acea vreme nicio formă obligatorie de asigurare, nicăieri în lume. Victimele accidentelor nu primeau decât arareori compensații pentru pagubele suferite, iar deținătorii vehiculelor suportau direct toate costurile reparațiilor auto.

Primele legi privind încheierea unor polițe de asigurare auto obligatorii au apărut în Marea Britanie în anul 1930, iar o legislație similară a fost adoptată și în Germania în 1939.

După cel de Al Doilea Război Mondial, a fost instituit un mecanism transfrontalier unitar de protecție pentru victimele accidentelor produse din cauza traficului rutier la care au aderat inițial 48 de membri.

Inițiat și stimulat de Comisia Economică pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite, sistemul a fost oficial fondat în 1949, pe baza Recomandării nr. 5 adoptate de Grupul de Lucru în domeniul Transporturilor Rutiere al acestui înalt for, cu scopul declarat de a facilita traficul rutier transfrontalier.

Obiectivele sale priveau două mari căi de acțiune:

  • Facilitarea trecerii frontierelor prin evitarea nevoii șoferilor de a obține asigurări la fiecare trecere a granițelor unui stat din cele 48. Conducătorii autovehiculelor erau astfel scutiți de achiziții multiple de polițe dacă dețineau o carte verde valabilă a mașinii.
  • Facilitarea soluționării cererilor de despăgubire prin asigurarea la nivel interstatal că terții, victime ale accidentelor rutiere, nu sunt prejudiciați de faptul că pagubele fizice sau materiale suferite de ei au fost cauzate de un automobilist străin și nu de unul rezident în aceeași țară.

Scopul sistemului cărții verzi a mașinii, ca soluție de mobilitate, este de a face astfel încât fiecare autovehicul să fie asigurat obligatoriu (RCA) în țara de rezidență, iar polița să fie recunoscută și să opereze în oricare din statele partenere.

2. Cartea verde și asigurarea obligatorie – informații despre modul de funcționare al sistemului

Odată ce ai încheiat o poliță RCA obligatorie, ai automat și cartea verde care operează în țările enumerate în cuprinsul acesteia. De asemenea, dacă ai o firmă, ar fi utilă și accesarea unor servicii de consultanță și leasing, iar din acest punct de vedere soluții complete poți obține de la Business Lease, firmă cu experiență internațională solidă în domeniul automotive. Vei beneficia astfel de pachete avantajoase și în ceea ce privește asigurarea internațională a vehiculului.

În ceea ce privește modul concret de operare a cărții verzi a autoturismului, cea mai bună modalitate de înțelegere a mecanismului este ilustrarea unei situații ipotetice.

În mod concret, dacă un cetățean român conducând un autoturism înregistrat și asigurat în România provoacă un accident rutier în Cehia, din care au rezultat avarii materiale și rănirea unui cetățean ceh, acesta din urmă are la dispoziție două moduri distincte de acțiune pentru a obține compensații pentru pagubele suferite.

Prima opțiune este să se adreseze Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din Cehia cerând acoperirea daunelor. Respectiva instituție procedează la despăgubirea victimei, apoi cere compensațiile de la instituția echivalentă din România, care, la rândul ei, va obține cuantumul plăților efectuate de la firma de asigurare românească care a încheiat polița RCA obligatorie.

A doua variantă de acțiune este ca victima (cetățean ceh) să facă cererea de acoperire a daunelor către Biroul Asigurătorilor Auto din Cehia, care va redirecționa solicitarea împreună cu garantarea respectării legislației direct către reprezentantul asigurătorului RCA din acest stat. Acesta va compensa solicitantul conform daunelor suferite, iar apoi se va îndrepta împotriva societății românești care a emis polița șoferului român care a cauzat accidentul.

În concluzie, importanța cărții verzi a mașinii este dată de fluidizarea procedurilor și de protecția participanților la traficul internațional. În absența unui astfel de acord internațional, blocajele date de dificultatea obținerii daunelor și reparațiilor ca urmare a accidentelor pe teritoriile altor state ar fi cu mult mai greu de surmontat. Dacă vrei să fii la curent cu acest subiecyt, citește mai multe informatii aici!

Important de mentionat este faptul că începand cu data de 1 Iulie 2020 documentul de asigurare Carte Verde nu mai este printat pe hârtie de culoare verde așa cum era până la aceasta dată, ci pe hârtie de culoare albă – această hotărâre a fost luată în data de 18 Mai 2020 și transmisa spre informare și aplicare de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) către toate societățile de asigurare de pe teritoriul țării noastre care au dreptul să emită polițe de tip RCA.

Sursa foto: storyblocks.com

Alte articole pe aceeasi tema

Contacteaza-ne

  • Name
  • E-mail
  • Your message
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.