Roadtrip de 350 de kilometri cu un EV

Trebuie să vă mărturisesc încă de la început că sunt extrem de curios. Poate… tocmai de aceea mi-am ales ca obiect de studiu ingineria autovehiculelor: am fost curios să văd cum funcționează autovehiculele, sistemele lor de propulsie, să aflu primul despre inovațiile din domeniu, să testez, să compar și să fiu printre early-adopters de noi tehnologii. Domeniul nu m-a dezamăgit nicio clipă și, ba mai mult, m-a ținut mereu în priză. Pe zi ce trece, sunt tot mai entuziasmat de noile moduri de gândire în domeniu și de noile tehnologii. În plus, faptul că lucrez în domeniu și am la dispoziție toate instrumentele, informațiile și resursele necesare, m-a ajutat să îmi satisfac micile curiozități… din care să se nască multe alte întrebări. Una dintre acestea era legată de miturile din jurul mașinilor electrice, despre autonomia lor, despre cât de performante sunt, despre infrastructura românească… despre cât de greu sau aproape imposibil este să te pleci pe drumurile românești cu un vehicul electric.

Și, dacă în mediul urban experimentasem deja mobilitatea electrică, trebuia să văd cu ochii mei ce se întâmplă pe distanțe mai lungi. Despre cum a fost călătoria cu un vehicul electric către Moinești, la 350 de kilometri distanță de București, te invit să citești în cele ce urmează.

Despre mașină

Am plecat la drum cu un BMW i3 propulsat de un motor electric de 170 CP cu o autonomie declarată de 235 – 255 km conform ciclului de testare WLTP.

Mașina nu este specială pentru că este electrică, ci pentru că reprezintă electrificarea Premium a secolului în care trăim. Spațios și agil, vehiculul de 4 metri lungime, oferă un confort specific mărcii.

BMW i3

Însă de departe cel mai impresionant și de reținut lucru în legătura cu i3-ul este viteza. Mai exact accelerația. Dacă în mod clasic, producătorul oferă printre specificații sprintul de la 0 la 100 km/h (viteză care la i3 se atinge în 7,2 secunde), BMW a scos în față alte valori, mai relevante pentru o electrică. Și anume, sprintul de 0 la 60 de km/h pentru plecări de la semafor (durează numai 3 secunde) și repriza 80 – 120 km/h necesară pentru depășiri (4,9 secunde). Dumnezeule, când apeși pedala de accelerație ai efectiv senzația de Millenium Falcon din Războiul Stelelor și viteza luminii. E uluitor și dă dependență.

BMW i3

Există 3 moduri de condus: Confort, Eco Pro și Eco Pro+. In modul Eco Pro aerul condiționat pare că este prezent doar la nivel declarativ și în Eco Pro+, deloc, dar dacă reușești să te desprinzi de factorul climatic, merge și se simte ca o mașina premium.

Deși este o mașina aparent creată pentru traficul urban, își face treaba extrem de bine și în afara orașului.

 

BMW i3
Infrastructura de încărcare

Dacă până acum, mașina electrică era doar un vis pentru că nu exista infrastructura națională de stații de încărcare, în ultimii ani aceasta s-a dezvoltat susținut.

Cel mai important lucru pentru a ajunge însă cu succes la destinație este planificarea. Este foarte important să îți faci temele înainte de a pleca la drum deoarece, dacă în cazul  autovehiculelor convenționale alimentarea durează maxim 15 minute, cu mașina electrică, povestea este puțin diferită.

Pasul unu este să îți descarci aplicația „PlugShare” pentru iOS sau Android. De aici, ce urmează e doar o joacă de copil. Trebuie să îți creezi un cont în care alegi ce mașină electrică ai, după care vei putea vedea harta cu toate stațiile de încărcare.

PlugShare

Am fost foarte surprins să găsesc foarte multe stații de încărcare în țară, deopotrivă cu încărcare normala și încărcare rapidă. Pe lângă harta interactivă care se găsește în aplicație, se mai pot planifica și rute în funcție de necesitate, inclusiv tipurile de prize și dacă acestea sunt ocupate sau nu.

 

Cum a fost drumul …

Drumul pe care l-am parcurs a avut în total aproape 350 de kilometri, plecarea fiind din București cu destinația Moinești, județul Bacău. Am ales acest drum tocmai pentru a simți personal cum este sa înlocuiesc o mașina convențională cu una electrică.

Am plecat din Pipera la ora 13:00. La scurt timp după plecare, un mit legat de autonomie avea să se zdruncine sever. Se spune că o mașină electrică ar avea autonomie mai mare în mediul urban decât în afara lui datorită frânărilor și staționărilor dese. Din experiența practică, lucrurile aveau să arate cu totul altfel. Odată intrat pe autostrada București – Ploiești cu pilotul automat setat la 90 km/h, mi-am dat seama că autonomia din bordul mașinii crește. Când am plecat din Bucuresti calculatorul mașinii arăta 220 km, iar când am ajuns la Ploiești cu 78% din baterie, autonomia calculată era de 241 km.

 La Brasov, cu 39% din baterie și 132 km autonomie rămasă, am mers la stația de încărcare de la Kaufland și am așteptat o oră să se încarce bateriile în regim  fast-charge. Dacă încărcarea ar fi fost în regim normal, timpul de așteptare s-ar fi ridicat la 2,5 ore. Am decis să iau prânzul în acest moment, tocmai din acest motiv am stat o oră, timp în care bateria s-a încărcat complet și autonomia afișata era de 393 km. De altfel, dacă nu voiam sa aștept atât, puteam foarte bine să stau doar jumătate de oră și ar fi fost suficient pentru următoarea porțiune de 158 de kilometri.

Fiind primul drum pe o distanță mai mare cu o mașină electrică, am resimțit din plin „range anxiety”. Tocmai din acest motiv, pe parcursul întregului drum am tot schimbat modurile mașinii din Eco Pro în Eco Pro +  și invers. Abia în jurul orei 21:20, când am putut observa intrarea în municipiul Moinești și știam că mă apropii de sfârșitul călătoriei, pot să spun că m-am relaxat complet.

Când am ajuns la destinație, nivelul bateriei arăta 59%, cu o autonomie de 142 km. A fost foarte bine, pentru că a doua zi am putut conduce prin oraș fără a efectua o altă încărcare. Seara, am conectat mașina la o priza normală și mașina s-a încărcat complet în aproape 15 ore.

BMW i3

 Dacă nu ar fi fost planificarea prealabilă necesară, drumul ar fi fost unul normal, tipic pentru România unde distanța dintre București și Brașov se parcurge în aproximativ 4 ore, iar un itinerar de maxim 5 ore (cu timpul de încărcare a bateriilor inclus) înseamnă de fapt 8 ore și 20 de minute.

COSTURI

În anii trecuți, încărcarea la orice stație era gratuită, însă acum lucrurile nu mai stau chiar la fel. Stațiile din Kaufland au rămas în continuare gratuite, însă celelalte nu. Este foarte important să verifici din ce rețea face parte stația la care vrei să mergi pentru că ai nevoie de card de membru pentru fiecare. De exemplu, în rețeaua e-charge prețul este de 1,45 lei / kWh pentru încărcare normala și 1,95 lei / kWh pentru încărcare în regim fast-charge. Bateria unei mașini electrice are în medie 35 – 40 kWh, deci prețul unei încărcări este de aproximativ 50 – 60 de lei în regim normal și 60 – 80 de lei în regim fast-charge. Dacă o încarci acasă la priza normală, o încărcare te-ar costa în jur de 30 – 40 de lei.

BMW i3

BINE DE ȘTIUT ÎNAINTE

În primul rând, înainte de a pleca la drum trebuie te asiguri că ai un cablu de încărcare. Dacă mașina vine din fabrica cu un încărcător pentru priza de acasă, mai ai nevoie de unul unul și pentru stațiile publice. Pentru majoritatea mașinilor este un cablu Type 2 pe care îl găsești pe mai toate site-urile. Tot ce trebuie să faci este să îl cauți pe cel care este cel mai potrivit pentru tine.

Un alt aspect este legat de aplicația PlugShare. În aplicație ai posibilitatea să dai check-in când ajungi într-o stație și pui mașina la încărcat. Din păcate, nu toata lumea face această acțiune, așa ca îți recomand să cauți cel puțin o alternativă când planifici călătoria.

 În loc de concluzii

 Din păcate, cel mai mare dușman al mobilității, fie ea electrică sau nu, rămâne infrastructura rutieră. Rețeaua de stații de încărcare este în plină ascensiune, însă timpul în trafic rămâne cam același.

Cred că cel mai fain în utilizarea mașinilor electrice este faptul că te face să simți că poți schimba lucruri, că faci parte dintr-o comunitate de „early-adopters” care se gândește la mediu și încearcă să își schimbe modul de viată pentru a proteja planeta. Este într-adevăr un mod de viată puțin diferit și necesită mai multă planificare, dar modul acesta nou de transport este cu siguranță aici pentru a rămâne.

După cum spunea Abraham Lincoln, viitorul este în fiecare zi și dacă acum câțiva ani era aproape imposibil să călătorești cu o mașina electrică, astăzi este foarte simplu.

Drive safe and drive electric.

 

 

BMW i3

Un articol redactat de Cristi Vieru,

Process Analyst Business Lease

Contacteaza-ne